Liikutu tiedosta

Päivä vaikuttavaa tutkimusviestintää

@ Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, Helsinki
22. toukokuuta 2015

Tutkimustietoa tuotetaan enemmän kuin koskaan. Samaan aikaan yhä suurempi osa siitä jää käyttämättä, koska tieto ei tavoita oikeita yleisöjä. Mitä jos ratkaisut maailman suurimpiin ongelmiin makaavat pölyisissä PDF-raporteissa, joita kukaan ei lue?

Tarjoamme Liikutu tiedosta -tapahtumassa ratkaisuja tiedon vetävöittämiseen ja yleisön tavoittamiseen. Kuulet puheenvuoroja ihmisiltä, jotka ovat tehneet poikkeuksellisen vaikuttavaa tutkimusviestintää.

Esitykset löytyvät nimiä klikkaamalla.

Ohjelma

Aamupäivä

08.30–9.00

Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09.00–9.30

Kaksi näkökulmaa: Miksi maailma tarvitsee parempaa tutkimusviestintää?
Kaskas Median perustaja Liisa Mayow ja tutkimusstrategi Pauli Komonen, 15/30 Research

Tieteellisten seurain valtuuskunnan toiminnanjohtaja Lea Ryynänen-Karjalainen ja Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan pääsihteeri Reetta Kettunen

9.30–10.30

Keynote: What they didn't teach in graduate school
Väestötutkija Conrad Hackett, Pew Research Center, Yhdysvallat



10.45–12.00 

Sitran Uusi juoni – pdf-raportista vuorovaikutteiseksi verkkojulkaisuksi 
Asiantuntija Heli Nissinen, Sitra

Mediakonsepti.fi – tutkimushankkeen anti työkaluiksi verkkoon 
Tutkija Merja Helle, Aalto ARTS

Koira ja kirahvi – tutkimustulokset lastenkirjaksi
Tutkijatohtori Elina Viljamaa, Oulun yliopisto

Yrittäjän big data: huttua vai hyötytietoa?
Director of Digital Sales Juhana Hietala, Fonecta

12.00–13.15
Omakustanteinen lounas

Iltapäivä

13.15–14.30

Tiesitkö tämän? – tiede piipahti kauppakeskuksessa: Tieteen päivät – Vetenskapsdagarna, Tiedettä Kampissa

 Tieteen päivien pääsihteeri Ilari Hetemäki ja Metropolian projektisuunnittelija Jussi Linkola

Science Slam Tampere – kuka kertoo tutkimusaiheestaan viihdyttävimmin? 
Tapahtuman järjestäjä Mikko Mattila, Tampereen kesäyliopisto

Tiede tulee tarhaan – uteliaisuus tieteeseen syttyy varhain
Professori Anna-Liisa Laine, Helsingin yliopisto

Tutkijan vastuu sosiaalisessa mediassa
Perustaja Mikko Salo, Fakta- ja Debattibaari 


 

15.00–16.15

Valitse yksi Master Class -tuokioista, tule jakamaan kokemuksiasi ja oppimaan muilta.

1. Tieto lentoon sosiaalisessa mediassa: case Reddit
Ajatushautomo Demos Helsingin raportit ovat saaneet kansainvälisesti kymmeniä tuhansia latauksia parissa päivässä esimerkiksi Reddittiä hyödyntämällä. Communications Manager Kalle Mattila paljastaa, miten sanaa kannattaa levittää.

2. Video tutkimusviestinnän välineenä
Toimitusjohtaja Hannu Uotila Sailer Oy:stä on videografisen tutkimuksen pioneeri Suomessa. Hän kertoo, miten videota ja audiovisuaalisuutta voi hyödyntää tutkimusten viestinnässä ja raportoinnissa. 

3. Tutkimustieto vaikuttajaviestinnän apuna  
Vaikuttajaviestintä eli lobbaus kasvaa alana kohisten. Miltton Networksin Senior Adviser Ville Kopra valottaa, miten tutkimustietoa hyödynnetään vaikuttajaviestinnässä ja millaista tiedon tulisi olla. 

4. Viestintä alkaa jo kysymyksenasettelusta
Työpajassa luodaan yhden tutkimusprojektin suunnitelma viestinnän näkökulmasta. 15/30 Researchin kehitysjohtaja ja tutkija Mikko Ampuja kertoo, miten omasta tutkimusprojektista tehdään kiinnostava projektin jokaisessa vaiheessa ja sen jälkeenkin. 

5. Tutkimustietoa päättäjille – kenelle ja miten tutkijan kannattaa tarjota tietoa?
Työpajassa perehdytään mihin kohtaan poliittista päätöksentekoprosessia kannattaa iskea, jotta tutkimustiedosta on hyötyä päätöksentekijöille. Tuokiota ohjaavat Maria Ruuska Kaskas Mediasta ja tutkija Kirsi Pulkkinen Helsingin yliopistosta.

6. Kädet saveen – näin kirjoitat yleistajuisesti
Skolar-viestintäohjelman kehittäjä Annina Huhtala sekä tutkijat Jukka-Pekka Heikkilä Aalto-yliopistosta ja Lotta Harju Työterveyslaitokselta antavat käytännön vinkkejä omasta tutkimusaiheesta viestimiseen yleistajuisesti.

16.15 Kuohuviinitarjoilu

Tapahtuman jatkot ravintola Marian Helmessä (Snellmanninkatu 17).

Hackett

Conrad Hackett

Conrad Hackett on yhdysvaltalaisen Pew Research Centerin ­tutkija, joka on erikoistunut uskontojen väestötieteeseen. Hackett on Twitterin (@conradhackett) näkyvimpiä tieteentekijöitä. Hänellä on yli 100 000 seuraajaa. Hackett osaa taitavasti tuoda esille Pew:n tutkimusta ajankohtaisiin ilmiöihin kytkettynä.

Mikko_Ampuja

Mikko Ampuja

Mikko Ampuja on tutkimus­- ja konseptitoimisto 15/30 Researchin kehitysjohtaja ja tutkija. Hän uskoo, että tulevaisuudessa kaupallinen tutkimustieto monimuotoistuu. “Yritykset kaipaavat monenlaista tietoa: sellaista, joka kertoo, ovatko ne oikealla polulla, ja sellaista, joka avaa niille myös uusia polkuja.”

Lotta_Harju

Lotta Harju

Lotta Harju on työhyvinvoinnin tutkija Työterveyslaitoksella. Hänen erityisalueitaan ovat työssä tylsistyminen, työn voimavarat ja työntekijälähtöinen kehittäminen. “Viestimällä tutkimuksesta yleistajuisesti voidaan lisätä tietoa tutkimuskohteista siellä, missä sitä voidaan jollain lailla hyödyntää käytännössä.”

Heikkila

Jukka­-Pekka Heikkilä

Jukka­-Pekka Heikkilä on yrittäjyyden tutkija Aalto-yliopiston kauppakorkea-koulussa. Hän on ollut kevään mukana Skolar­-viestintäohjelmassa. “Harvalla on aikaa ja halua lukea tieteellisiä julkaisuja. Päättäjät ja tavallinen kansalainen hyötyvät, kun tutkija osaa kirjoittaa asioista myös 'normaalilla' tavalla.”

Helle

Merja Helle

Merja Helle on Aalto ARTSin tutkija. Helle toimi tutkimuspäällikkönä hankkeessa, jossa tutkittiin median muutosta ja kehitettiin välineitä mediakonseptien uudistamiseen. “Hyvä yhteiskunnallinen vuoro-vaikutus on dialogista: tutkijat tuottavat ja yhteiskunnalliset toimijat soveltavat tietoa yhteiskunnan kehittämisen mahdollisuuksista.

Hetemaki

Ilari Hetemäki

Ilari Hetemäki on Tieteen päivät -tapahtuman pääsihteeri. Tieteen päivät on yhdessä Koneen Säätiön ja Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa toteuttanut tiedetapahtuman kauppakeskuksessa vuosina 2013 ja 2015. “Tapahtuma on ollut uusi tapa viedä tiedettä sinne, missä ihmiset päivittäin liikkuvat.”

Hietala

Juhana Hietala

Juhana Hietala on Fonectan Director of Digital Sales. Hietalan mukaan tiedon määrän räjähdysmäisen kasvun myötä yritysten pitää pystyä kaiken tiedon joukosta löytämään oman liiketoiminnan kannalta tärkein informaatio. “Yritykset, jotka pystyvät tiedon avulla ennakoimaan ja automatisoimaan toimintaansa, menestyvät.”

 

Huhtala_Annina

Annina Huhtala

Annina Huhtala on yksi tiedeviestintätoimisto Kaskas Median perustajista ja Skolar-koulutusohjelman kehittäjä. Hän auttaa tutkijoita kertomaan kiehtovasta työstä paremmin. “Tutkimustieto muuttuu arvokkaammaksi, kun se pääsee kiertoon, siitä keskustellaan ja sitä hyödynnetään yllättävissä yhteyksissä.”

 

Kettunen_reetta (1)

Reetta Kettunen

Reetta Kettunen on Tiedonjulkis-tamisen neuvottelukunnan pääsihteeri. Hänen työnsä tavoitteena on edistää suomalaista tietokulttuuria. “Tiedeviestintä palvelee tiedettä ja tutkimusta sekä varmistaa kansalaisten oikeuden päästä osalliseksi tieteen edistyksen mukanaan tuomista eduista.”

Komonen

Pauli Komonen

Pauli Komonen on tutkimus- ja konseptitoimisto 15/30 Researchin tutkija ja strategi. Komonen kokee, että niin kaupallinen kuin akateeminenkin tutkimus elävät murroskautta. “Ihmiset odottavat tutkimuksilta uudenlaisia asioita ja suhtautuminen tutkimusten muotoon on yhä vapaamielisempää. On kiehtovaa olla tutkija tässä ajassa.”

 

Kopra_ville

Ville Kopra

Ville Kopra on Miltton Networksin vaikuttajaviestinnän johtava asiantuntija ja osakas. Vaikuttajaviestintä on yrityksille tärkeää, sillä se mahdollistaa yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistumisen. “Tutkimustietoa on saatavilla valtavasti, joten sen hyödyntämisessä on oltava valikoiva. Tiedon merkitys osana omaa viestiä on pystyttävä varmistamaan.“

 

Laine

Anna-Liisa Laine

Anna-Liisa Laine on evoluutioekologi ja Helsingin yliopiston professori. Hänen tutkimusryhmänsä on toteuttanut sarjan Tiede tulee tarhaan -työpajoja, joissa päiväkotilapset kutsutaan yliopistolle tutustumaan tieteeseen. “Yliopistokontekstissa hyvä yhteiskunnallinen vuorovaikutus on sellaista, joka huomioi kohdeyleisönsä ja jolla on selkeä tavoite.”

Linkola

Jussi Linkola

Jussi Linkola on Metropolia Ammattikorkeakoulun projekti-suunnittelija. Hän työskentelee monialaisten projektien parissa ja luotaa mahdollisuuksia verkon monipuoliseen hyödyntämiseen. Hänen mielestään tieteen pitäisi olla saatavilla kaikille. “Tieteestä voi oppia, saada uusia näkökulmia sekä arjen ilmiöihin liittyviä ahaa-elämyksiä.”

Mattila_kalle

Kalle Mattila

Kalle Mattila on ajatushautomo Demos Helsingin Communications Manager. Hän vastaa ajatushautomon yhteisön rakentamisesta: uusien yleisöjen löytämisestä ja seuraajien sitouttamisesta. “Parhaimmillaan sosiaalinen media synnyttää oikeaa muutosta: vaikuttavaa keskustelua, joka saa ihmiset ajattelemaan ja muuttamaan maailmaa.”

 

Mikko_Mattila

Mikko Mattila

Mikko Mattila on Tampereen kesäyliopiston projektipäällikkö. Hän aloitti Tampereella Science Slam -tapahtumat, joissa tutkijat popularisoivat leikkimielisessä kilpailussa tutkimusaiheitaan. “Hyvä yhteiskunnallinen vuorovaikutus merkitsee osallistamista ja ratkaisujen etsimistä yhdessä muun yhteiskunnan kanssa.”

Mayow_Liisa

Liisa Mayow

Liisa Mayow on yksi tutkimus-viestintäyritys Kaskas Median perustajista. Hän pelkää, että maailman pahimmat ongelmat on jo ratkaistu, mutta vastaukset makaavat raporteissa, joita kukaan ei lue. “Jokaisen tutkijan pitäisi kyetä kertomaan yleistajuisesti, mitä tekee työkseen ja mitä merkitystä omalla tutkimuksella on maailmalle.”

Nissinen_heli

Heli Nissinen

Heli Nissinen vastaa Sitran tutkimus- ja strategiatiimin viestinnästä. Hän oli mukana tuottamassa Uusi Juoni -verkkojulkaisua. Sivusto on rakennettu niin, että sen sisältö taipuu ketterästi sosiaaliseen mediaan jaettavaksi. “Onnistunut tutkimusviestintä herättelee keskustelua ja kytkee tutkimustuloksen osaksi suurempaa kokonaisuutta.”

Pulkkinen_kirsi

Kirsi Pulkkinen

Kirsi Pulkkinen on Helsingin yliopiston tutkija. Hän valmistelee väitöskirjaa yliopistojen poliittisesta vaikuttamistoiminnasta. Laadukas ja luotettava tutkimustieto tuo päätöksentekoon harkintaa ja helpottaa syy-seuraussuhteiden arviointia. “Viesti pitää kohdistaa harkiten oikeille tasoille, jotta tiedon vaikutus on mahdollisimman vahva.”

Maria_Ruuska

Maria Ruuska

Maria Ruuska on yksi tutkimus-viestintään erikoistuneen Kaskas Median perustajista. Hän haluaa parantaa tutkimustiedon ja yhteiskunnan välistä vuorovaikutusta. “Maailmassa jää aivan liikaa ihmisten hyvinvoinnin kannalta tärkeää tutkimustietoa hyödyntä-mättä, koska tiedon tavoittavuuteen ja hyödynnettävyyteen ei panosteta tarpeeksi.”

Ryynanen

Lea Ryynänen-Karjalainen

Lea Ryynänen-Karjalainen on Tieteellisten seurain valtuuskunnan toiminnanjohtaja. Hänen mielestään poliittiset päätökset pitäisi pystyä perustelemaan paremmin tutkitulla tiedolla. “Mitä enemmän perustelut pohjautuvat tutkittuun ja luotettavaan tietoon, sitä parempia päätöksiä teemme.”

Salo_mikko (2)

Mikko Salo

Mikko Salo on Fakta- ja Debattibaarin perustaja. Hän kehittää tiiminsä kanssa joukkoistamista hyödyntäviä baareja faktapohjaisen julkisen keskustelun tueksi. Lisäksi hän toimii Senior Adviserina Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa. “Verkossa kaivataan faktapohjaisempaa julkista keskustelua. Tutkitulle tiedolle on tarvetta!”

Uotila-Hannu

Hannu Uotila

Hannu Uotila on palveluiden kehitysyhtiö Sailerin toimitusjohtaja. Sailerin toiminta perustuu luoviin ja ihmisläheisiin tutkimustapoihin. Audiovisuaalisella raportoinnilla on suuri potentiaali tutkimustulosten jalkauttamisessa. “Video tutkimus- ja raportointimuotona luo valtavia mahdollisuuksia havainnollistaa sanatonta viestintää ja vaikuttaa ihmisiin tunnetasolla.” 

Viljanmaa_elina

Elina Viljamaa

Elina Viljamaa on Oulun yliopiston tutkijatohtori. Hän oli mukana Suomen Akatemian rahoittamassa TelLis-tutkimushankkeessa, jonka tulokset julkaistiin lasten kuvakirjana. “On tärkeää, että tutkimustietoa julkaistaan sellaisessa muodossa, että lapset ja heidän kanssaan elävät aikuiset voivat osallistua tulosten arviointiin.“

 

Twitterissä

Tarjoaa

Kaskas Media Oy

Kaskas Media on tiedeviestintään ja yhteiskunnalliseen tietoon erikoistunut yritys.

15/30 Research Oy

15/30 Research on tutkimus- ja konseptitoimisto, joka auttaa kumppaneitaan tulevaisuudenkestävään kasvuun.

Yhteistyössä

Tieteellisten seurain valtuuskunta

TSV:n tehtävänä on edistää tieteellisten yhteisöjen yhteistoimintaa, tieteellistä tiedonvälitystä ja julkaisutoimintaa sekä tutkimustiedon tunnetuksi tekemistä ja sen käyttöä yhteiskunnassa.

Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta

TJNK on opetus- ja kulttuuriministeriön asiatuntijaelin, joka seuraa tieteen, taiteen ja tekniikan eri alojen saavutuksia Suomessa ja ulkomailla sekä muun kansallisen ja kansainvälisen tiedon kehitystä.